پیوند اعضا- اهدا عضو - اتاق عمل
1401/05/20 در 18:33 ب.ظ
تعداد بازدید:
از سال گذشته تاکنون در قم؛

اعضای بدن ۲۵ بیمار مرگ مغزی اهدا شد

مبسوط | کارشناس مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اعضای بدن ۲۵ بیمار مرگ مغزی از سال گذشته تاکنون در این استان با رضایت خانواده آنان اهدا شد.

ارسال توسط : شفیعه

به گزارش پایگاه شناختی مبسوط، ولی‌الله صمدی در گفت‌وگویی با بیان این‌که سال گذشته اعضای بدن ۱۷ بیمار و امسال نیز تاکنون هشت بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا شد، اظهار داشت:  از سال ۱۳۸۵ تاکنون نیز  اعضای بدن ۱۴۴ بیمار که به دلایل مختلف دچار مرگ مغزی شده‌اند، در این استان اهدا شده‌است.

وی گفت:  با توجه به فرهنگ‌سازی صورت گرفته، برگزاری سالانه جشنواره نفس و همچنین اقدامات رسانه‌ای، اهدای عضو نسبت به سال‌های گذشته شرایط بسیار مطلوب‌تری دارد.

صمدی با بیان این‌که استان قم در زمینه اهدای عضو در سطح کشور رتبه ۱۴ را داراست، اضافه کرد: از سال ۸۰ تاکنون،‌ اهدای عضو در این استان ۷۰ برابر افزایش یافته؛ تعداد اهداء نسبت به یک‌میلیون نفر جمعیت ۰.۲ بوده که امروز به ۱۴ رسیده‌است.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۹، ۹۸، ۹۷، ۹۶ و ۹۵ به ترتیب ۱۴، ۱۴، ۳، ۲۰ و ۱۴ اهدای عضو در این استان صورت گرفته‌است.

وی با بیان این‌که در سال‌های ۹۴ و ۹۳ به ترتیب اعضای بدن ۱۶ و ۹ بیمار مرگ مغزی از استان قم به نیازمندان اهدا شد، بیان کرد: تعداد بیماران مرگ مغزی حدود چهار برابر تعداد بیماران اهداکننده عضو می‌باشد، ولی به دلیل رضایت ندادن خانواده‌ها، تعداد زیادی از بیماران به مرحله اهدای عضو نمی‌رسند و فوت می‌کنند.

صمدی با اشاره به این‌که امکان برگشت به زندگی دوباره برای بیمار مغزی وجود ندارد، گفت: متاسفانه به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی، این بیماران فوت می‌کنند و به مرحله پیوند اعضا نمی‌رسند.

وی  ادامه داد: می‌توان قبل از فوت بیمار مرگ مغزی، ارگان‌های حیاتی وی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده را اهدا نمود و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز نسوج و بافت‌ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه‌های قلب قابلیت اهدا دارد.

وی بیان کرد: هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

وی افزود: همچنین هر اهداکننده می‌تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون‌ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا ۵۳ بیمار را بهبود ببخشد.

صمدی خاطرنشان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری نمود، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که پیوند کلیه بیشترین نیاز بیماران در لیست انتظار است،‌ ادامه داد: بیش از ۱۷ هزار نفر در سطح کشور به دلیل نارسایی‌های کلیوی دیالیز می‌شوند و در لیست بیماران نیازمند پیوند کلیه قرار دارند.

وی با اشاره به فرق بین مرگ مغزی و کما، افزود: زمانی که بیمار به کما می‌رود، به دلیل اختلال در خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به مغز، مغز دچار اختلال در عملکرد می‌شود و به محرک‌های محیطی با توجه به وسعت حادثه پاسخ می‌دهد.

صمدی اضافه کرد: در حالت کما، مغز زنده است و با ارگان‌های حیاتی بدن مثل قلب و ریه ارتباط موثری دارد؛ امکان دارد فرد به مدت طولانی در حالت کما بوده و زندگی نباتی داشته باشد که در این‌صورت فرد عملکرد ذهنی و شناختی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ولی در حالت مرگ مغزی، خون‌رسانی به مغز متوقف می‌شود، اکسیژن و مواد غذایی به مغز نمی‌رسد، مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود.

نخستین پیوند قرنیه، کلیه، روده، قلب و کبد به ترتیب در سال‌های ۱۳۱۴، ۱۳۴۷، ۱۳۷۱، ۱۳۷۲ و ۱۳۷۲ در کشور انجام شده‌است.

در حال حاضر پیوند قرنیه در ۵۵ مرکز، پیوند کلیه در ۳۰ مرکز، پیوند قلب در هشت مرکز، پیوند ریه در ۲ مرکز، پیوند مغز استخوان در ۶ مرکز، پیوند کبد در ۶ مرکز و پیوند پانکراس در یک مرکز درمانی صورت می‌گیرد و ۷۸ بانک نسوج در کشور فعال است.

افرادی که می‌خواهند جزو اهداکنندگان عضو باشند می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی در بخش «ثبت‌نام از متقاضیان اهدای عضو پس از مرگ» ثبت‌نام کرده و کارت ویژه اهدای عضو را دریافت کنند.(ایرنا)

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درباره فرمت های متن

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.