عفاف و جاب
1401/05/15 در 13:09 ب.ظ
تعداد بازدید:
آثار حول و وَلای دشمن؛

مکر برای تزلزل عفت اجتماعی عامل استقرار حیای مدنی

مبسوط | دشمن تلاش دارد از شرایط کنونی حوزه معیشت و اقتصاد با چاشنی لجاجت به ظاهر مردمی اشرار و اوباش را بر رفتارهای مدنی مسلط کند. بر همین اساس در مطالعات شناختی مُدُن شاهد مواجهات هیجانات اجتماعی هستیم چیزی که باعث می‌شود به نسبت سقوط ارزش پول ملی یا افزایش تورم، هیجانات اجتماعی برای حفظ توازن در شبه اعتبارات مدنی تطوراتی را تجربه کند.

ارسال توسط : سروش

پایگاه شناختی مبسوط | هرچه از عمرمان می‌گذرد، برخی تعاریف حِکمی نمود بیشتری در زندگی می‌یابد و بیش از گذشته خودنمایی می‌کند. همه ما از کودکی با تعالیمی از بزرگان دریافت‌کرده، اما تا در گذر عمر این مبانی را تنها در محدوده مشهورات و بدیهیات خود مرور می‌کنیم، بدون این که عمق آنرا درک کرده باشیم.

برخی تعابیر به دلیل شرایط روزگار، زودتر از مرز شنیده‌ها عبور می‌کند و در دل آدمی جای می‌گیرد. مثلا در جامعه‌ای که در آن ظلم زیاد می‌شود، خیلی زود به این سخن می‌رسیم که «ظالم به سزای ظلم خود می رسد» و...

از بزرگ‌ترینِ این بزرگان، ائمه اطهار علیهم‌السلام هستند که حکمت را در میان مردم جاری ساختند و خود مربی آن شدند. حکمتی که خالص بود و تصویرگر علم الهی... . صاحبان حکمت همواره بشر را از این چشمه پاک سیراب کرده‌اند، ولی پند گیرندگان چقدر کم.

جمله «الحمد لله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء» را زیاد شنیده‌ایم؛ این که امام معصوم بیان داشته‌اند دشمنانمان از احمق‌ها هستند؛ اما باور این سخن در بسیاری از مراحل زندگی قابل درک نبود، ولی سنت، همان است که خدا قرار داده.

* پنهان شدن جاهلیت در نقاب مدرنیته

در عصر حاضر دشمنی داریم که در ظاهر در عالی‌ترین مراتب دانشی و فناوری قرار دارد و بسیاری را با این ظاهر به استثمار خود درآورده است، ولی در دوران حکومت اسلامی، بارها و بارها شاهد حماقت‌های دشمنان اسلام بودیم؛ هرچند پند گیرندگان همچنان کم هستند.

آنچه برای اهل فکر و اندیشه واضح گردیده، این است که شاید دشمن در تقابل خود در عرصه‌های دانشی و تکنولوژی حماقتش را در ظاهرسازی‌ها و تبلیغات گسترده‌اش پنهان داشته است، ولی هر وقت در مسائل دینی جنگی علیه مؤمنان به راه انداخته، بی آبرویی برایش به جای مانده است. فارغ از حماقت‌های نظامی استکبار در برابر شیعیان و مؤمنان که گفتن آن شاید از موضوع این یادداشت خارج باشد، حماقت‌های فراوانی انجام داده‌اند که بی آبرویی، کمترین ارمغان این حماقت برایشان بود.

فراموش نمی‌کنیم که دشمن در دو سه دهه گذشته چه هجمه های گسترده‌ای از داخل و خارج به جایگاه ولایت فقیه داشت، ولی امروز شاهدیم که جایگاه و اصل اصیل دینی  ولایت مطلقه فقیه برای جامعه دینی (مدنی) اثبات و مستقر شده تا جایی که دوست و دشمن بر آن تأکید دارند؛ جایگاهی که ردای آن امروز بر دوش امام خامنه‌ای قرار دارد.

یکی دیگر از ته مانده تلاش های دشمن به خدمت گرفتن اوباش و اشرار برای هجمه به الگوی(دینی) جامع حجاب است، موضوعی که از ضروریات دینی و از شمار ماموریت‌های مدنی نظام اسلامی بحساب می‌اید و البته در کنار هزاران دستاورد یک نظام دینی دیگر به عنوان یک مولفه بنیادین احصا می‌شود.

* تطورات رنگی حوزه پوشش مدنی فقط هیجانی است

حجاب و عفاف موضوعی نیست که مربوط به این دوره باشد، بلکه با حاکم شدن نظام‌های استکباری غرب در جهان، به ابزاری برای همراهی گروه‌های زنان در این چرخه اسارت تبدیل شده و یکی از راه‌های ماندگاری آنهاست.

اما همه این تلاش‌ها در جامعه دینی ایران همواره نتیجه عکس داشته است. برای مثال آیا نتیجه تلاش همه جانبه پهلوی در ایران و برداشتن حجاب از زنان به زور و اسلحه، بی حجابی شد؟! آیا خفقان در کنار ترویج گسترده بی حجابی در جامعه و به راه انداختن گسترده جریان های فمینیستی و... منتج به نتیجه مطلوب غرب شد؟!

مسلماً هر وقت دشمن به جنگ دین آمد، نتیجه عکس را گرفت. اما گویا فراموشی، جرئی از ذات انسان شده و همچنان «عِرض خود» می برند و برای جامعه ایمانی «زحمت» می آرند.

شرایط جامعه به سمتی رفته که گرفتاری‌های اقتصادی تحمیل‌شده از سوی دشمن و برخی اشتباهات خواسته (در دولت‌های گذشته)و ناخواسته داخلی منجر به گرفتاری‌های معیشتی برای مردم شده؛ چیزی که دشمن تلاش دارد از آن با چاشنی لجاجت به ظاهر مردمی اشرار و اوباش را بر رفتارهای مدنی مسلط کند. بر همین اساس در مطالعات شناختی مُدُن شاهد مواجهات هیجانات اجتماعی هستیم چیزی که باعث می‌شود به نسبت سقوط ارزش پول ملی یا افزایش تورم، هیجانات اجتماعی برای حفظ توازن در شبه اعتبارات مدنی تطوراتی را تجربه کند.

در چنین شرایطی دشمن سطحی نگر، از دور، مقداری کف که بر روی دریای آرام اسلام دیده می‌شود را موجی خروشان تصور کرده و به خیال خود پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران را پیدا کرده و شبانه روز آن را موشک باران می‌کند.

* رشد مدنی از آثار خفیه فتنه‌ها تاریخ است

نخست این که مسئله حجاب، در عین اهمیت و نقش آن در جامعه اسلامی، در سطوح بالایی دین قرار دارد و تخریب همه جانبه آن نیز در عین خسارت بار بودن، به پیکره اصلی اسلام هیچ لطمه ای وارد نمی‌کند.

تجربه خروش 9 دی سال 88 یا تشییع جنازه با شکوه سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی در دیماه 1398 نشان داد که هرگاه مسئله دین و غیرت می‌شود، همه با هر تفکر و ظاهری، دیندار هستند و تجمعی اسلامی را در حمایت از دین و مقابله با دشمن رقم می‌زنند.

در مسئله حجاب نیز مردم بارها نشان داده‌اند که با تمام بالا و پایین‌ها، سرانجام به فطرت پاک خود باز می‌گردند و اوباش این عرصه را رو سیاه می سازند. در شرایط کنونی هم بسیاری از مردم که شاید هیچ گاه یک کتاب حدیثی از نزدیک ندیده‌اند، امروز در حال تحقیق و چه بسا مباحثه درباره احادیث پیرامون حجاب هستند و گفتمانی دینی در این عرصه به راه انداخته‌اند. مسئله ای که بعد از چندی تمامی جامعه را در می نوردد و بسیاری از انسانها خوب طینت را که حسب شرایط راه را اشتباه رفته‌اند، به راه درست باز می گرداند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درباره فرمت های متن

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.